Wanneer schakel ik een incassobureau in?
Voortdurend frustrerend als uw klanten niet of veel te laat betalen. Zeker als het een klant betreft die een groot deel van uw omzet vertegenwoordigt. De meeste ondernemers hebben ambitieuze plannen waar ook financiering voor nodig is. Als het je lukt, kun je dit doen vanuit je bestaande omzet, maar als je klanten te laat of niet betalen, is er vaak onvoldoende liquiditeit om je groeistrategieën te financieren. Het is ook erger als je op zo'n moment niet meer aan je verantwoordelijkheden kunt voldoen. Hier een tekort aan hebben en ook op tijd overdragen aan een incassobureau zijn maatregelen die helpen dit risico te beperken. Op deze blogsite willen we je hier veel meer over vertellen.
Beperking van uw debiteurengevaar
Om niet in de problemen te komen is het verstandig om de administratie van uw debiteuren goed in te richten. Het is noodzakelijk dat u een goed systeem heeft waarmee u kunt factureren. Daarnaast is het noodzakelijk dat je vervolgens in dit systeem goed kunt monitoren of de betreffende factuur daadwerkelijk is betaald. Dit kan meestal door het juiste systeem te koppelen aan uw elektronisch bankieren. Zo kunt u realtime zien of uw factuur daadwerkelijk is betaald of niet. Een andere keuze is om uw aangiften rechtstreeks in uw systeem te importeren. Daarna kunt u de transacties boekhoudkundig afstemmen. Als je een factuur niet aan een aankoop kunt koppelen, dan weet je dat de betreffende factuur eigenlijk nog niet is betaald en kun je er iets aan doen. Deze actie houdt vaak het versturen van een herinneringsfactuur in. Meestal doet u dit binnen 5 dagen nadat de betalingstermijn daadwerkelijk is verstreken en hanteert u een afrekening van zeven dagen. Als er niet wordt afgelost, is het verstandig om uw klant te bellen. Typisch een betrouwbare manier om tot goede nieuwe overeenkomsten te komen en om uw klant aan te moedigen te betalen.
Wanneer overdragen aan een incassobureau?
Als het na het telefoongesprek mogelijk is dat de spiksplinternieuwe gemaakte afspraken niet worden nagekomen en ook de consument om wat voor reden dan ook niet uitgeeft. U geeft uiteindelijk aan waar u een laatste suggestie naartoe stuurt voordat u het naar een incassobureau gaat. In de laatste herinnering stelt u dit eveneens voor en bovendien dat u de prijzen recupereert van de incassobureau en deze ook bij de verzekeringsclaim opneemt. Na overdracht zal het incassobureau zeker proberen de vordering in verschillende fasen te vermeerderen. Ze hebben ook de mogelijkheid om legale middelen te gebruiken.